Open

autheur:
Rafael Duarte
beeld:

Er gaat niets boven een stijlvolle zonnebril om je outfit compleet te maken. In het Museumkwartier van Amsterdam, bekend om zijn culturele schatten en stijlvolle bezoekers, is er volop inspiratie te vinden om je perfecte paar te ontdekken. Of je nu op zoek bent naar bescherming tegen de zon of een mode-statement wilt maken, hier zijn enkele tips en trends om je te helpen de juiste zonnebril te kiezen.

Aviators: Tijdloze Klassiekers

De allereerste aviators werden ontworpen in de jaren ‘30 voor piloten van de Amerikaanse luchtmacht en zijn sindsdien uitgegroeid tot een stijl-icoon. De kenmerkende druppelvormige lenzen bieden optimale bescherming tegen de zon, terwijl de slanke metalen monturen zorgen voor een elegante uitstraling. Dit model is nog steeds populair, niet alleen in de luchtvaart maar ook bij Hollywood-sterren zoals Tom Cruise in Top Gun. In het Museumkwartier zie je vaak bezoekers met aviators van merken zoals Ray-Ban, TOM FORD en Cartier Eyewear.

Wayfarers: De Essentie van Cool

Sinds hun debuut in 1952 zijn Wayfarers een symbool van stijl en rebellie geworden. Met het dikke, zwarte montuur en de D-vormige lenzen hebben ze een unieke uitstraling die de bril populair maakt bij muzikanten en filmsterren. Denk aan iconen zoals Roy Orbison, Lou Reed en Bob Dylan, die deze zonnebril iconisch maakten. Ook vandaag de dag blijven Wayfarers een favoriet, vooral tijdens zomerse festivals en stranduitjes in Amsterdam. Merken als CELINE HOMME, SAINT LAURENT en Givenchy hebben prachtige exemplaren in hun collecties.

Wraparound Zonnebrillen: Sportief en Futuristisch

Wraparound zonnebrillen, met hun sportieve en aerodynamische ontwerp, zijn perfect voor wie houdt van een actieve levensstijl. Oorspronkelijk populair in de jaren 90 dankzij Oakley, maken deze brillen een comeback dankzij hun functionaliteit en moderne uitstraling. Ze bieden uitstekende perifere bescherming, ideaal voor sporten en buitenactiviteiten. In het Museumkwartier zijn merken als Acne Studios, LOEWE en Balenciaga te vinden met hun interpretaties van deze zonnebrillentrend.

Rondvormige Brillen: Vintage Charme

Rondvormige zonnebrillen stralen een tijdloze elegantie uit die doet denken aan de klassieke Hollywood-glamour. Deze stijl, variërend van de vintage brillen van Cary Grant tot de goggle-achtige ontwerpen van Jean Reno in Léon, biedt een brede waaier aan opties. Oliver Peoples en Garrett Leight California Optical zijn merken die bekend staan om hun prachtige rondvormige ontwerpen, ideaal voor een stijlvolle wandeling door het Museumkwartier.

Materialen: Acetaat, Metaal en Meer

Bij het kiezen van de perfecte zonnebril is het materiaal van groot belang. Acetaat, gemaakt van natuurlijke materialen zoals hout en katoen, biedt een breed scala aan kleuren en patronen. Metalen monturen, vaak geassocieerd met aviator-stijlen, geven een slanke en verfijnde uitstraling. Voor een vintage look zijn schildpad-acetaat en buffelhoorn uitstekende keuzes, materialen die beide bekend staan om hun unieke patronen en duurzaamheid.

Lenzen: Meer dan Alleen Bescherming

Lenzen zijn niet alleen voor bescherming, maar ook voor stijl en functionaliteit. Gekleurde lenzen, zoals de gele aviators van Johnny Depp in Fear And Loathing In Las Vegas, kunnen een modieus statement maken terwijl ze verschillende lichtgolven filteren. Gepolariseerde lenzen verminderen schittering, ideaal voor dagen aan het water. UV-bescherming is cruciaal; zoek naar UV400 om je ogen te beschermen tegen schadelijke stralen.

Essentiële Accessoires

Elke goede zonnebril moet worden vergezeld van een beschermende hoes en een microvezeldoekje om je lenzen schoon te houden. Een precisie-schroevendraaierset is ook handig om ervoor te zorgen dat de armen van je zonnebril stevig vast blijven zitten.

Het Museumkwartier van Amsterdam is niet alleen een paradijs voor kunst- en cultuurliefhebbers, maar ook voor iedereen die op zoek is naar de perfecte zonnebril. Met de juiste kennis en inspiratie kun je hier gegarandeerd een stijlvolle en functionele zonnebril vinden die perfect bij je past.

Culture

Caroline Shaw in Het Concertgebouw: Een Muzikale Verkenning

July 5, 2024

Food

5 X Top dishes the Seafood Bar

July 5, 2024

Jewelry

Van vluchten met diamanten in je schoenen naar 14 winkels op Schiphol: dít is het verhaal van House of GASSAN

July 3, 2024

Boutiques

Hoe kledingwinkel FOUR een begrip werd in het Museumkwartier en ver daarbuiten

July 3, 2024

Rijk aan Kunst, Cultuur, Design, Mode en Culinaire Verfijning.