Jewelry

Van vluchten met diamanten in je schoenen naar 14 winkels op Schiphol: dít is het verhaal van House of GASSAN

autheur:
Stephanie Buisman
beeld:

Vlieg je regelmatig vanaf Schiphol, dan heb je ongetwijfeld een van de 14 winkels gezien, of misschien zelfs bezocht: GASSAN. Ook op de hoek van de Dam en in het Museumkwartier zijn deze diamanten-, horloge- en juwelenwinkels een vertrouwd gezicht. Het indrukwekkende familiebedrijf kent een lange geschiedenis en wordt momenteel gerund door de derde generatie Gassan, Benno Leeser. De president-directeur vierde onlangs zijn 50-jarig jubileum. We spraken hem over de geschiedenis van het bedrijf, hun eigen diamantslijpvorm ‘Gassan 121’ en de nieuwe opleiding tot diamantbewerker.

Gevlucht met diamanten in de schoenen

‘Samuel Gassan was mijn opa’, begint Benno. ‘Hijis ooit begonnen als diamantsnijder in het gebouw waar GASSAN nu gevestigd is. Dat deed hij van 1924 tot 1936, waarna hij tijdelijk uit het vak ging om het tijdschrift Kampioen van de ANWB te verkopen – ja, die bestond toen al. In 1943is hij gevlucht naar Zwitserland met diamanten in zijn schoenen, waarvan hij heeft kunnen overleven. Na de oorlog, in 1945, kwam hij terug naar Amsterdam. Hij vestigde zich in de Diamantbeurs en stortte zich op de groothandel naar Scandinavische landen, Duitsland en Zwitserland.’

House of GASSAN

‘Toen mijn grootvader met pensioen ging in 1973, vroeg hij of ik het stokje van hem wilde overnemen. Mijn moeder was vice-president bij de rechtbank van Amsterdam en wilde haar baan er niet voor opgeven. Ik twijfelde, maar beloofde hem het een jaar te proberen. Inmiddels zijn we 50 jaar verder. Na een tijdje aan de Nieuwe Achtergracht te hebben gezeten, verhuisden we in 1990 naar de toenmalige Boas diamantslijperij, die we hebben omgebouwd tot GASSAN Diamonds diamantfabriek en hoofdkantoor. Tijdens de coronapandemie hebben we zowel de naam als het pand veranderd in House of GASSAN.

20 winkels en een breed portfolio

Op de vraag wat het grote verschil is tussenBenno zijn manier van een bedrijf runnen en die van zijn opa Samuel antwoordt hij: ‘Mijn grootvader was de állerbeste verkoper, maar iets minder van de organisatie. Ik ben met ons bedrijf meer de retail kant opgegaan. Zo zijn we in 50 jaar tijd van één naar 14 winkels gegaan op Schiphol. Ook hebben we er drie in de P.C. Hooftstraat, evenals op de Dam. In Rotterdam zitten we inmiddels ook en in Eindhoven openen we binnenkort. Daarnaast hebben we op Changi Airport in Singapore ook nog zeven horloge- en juwelenwinkels.’

Wat betreft hun productportfolio, kan iedereen bij GASSAN terecht. ‘We hebben verschillende collecties en eigen merken. Onder meer GASSAN pre-owned, Choices by DL, dat is opgezet door onze dochter Debora Huisman-Leeser – en Gigi by GASSAN, wat van mijn kleindochter is. De prijzen beginnen tegenwoordig al bij 200 euro, waarmee we binnen ieders bereik zijn. We willen graag breed zijn en niet alleen het hogere segment targeten’, aldus Benno.

GASSAN 121

GASSAN staat wereldwijd bekend om zijn ‘GASSAN121’ diamant. Benno legt uit: 'Normaal gesproken heeft een briljant geslepen diamant 57 facetten. Tussen 2003 en 2006 hebben we gewerkt aan een diamant die nog meer schittert, met maar liefst 121 facetten. Waarom we deze diamant ‘GASSAN121’ hebben genoemd? Het versterkt de merknaam GASSAN, en met 121 wordt direct duidelijk wat het product uniek maakt. De diamant wordt op traditionele wijze geslepen, met een gietijzeren schijf ingelegd met diamant. Waarom diamant als inleg? Omdat diamant het hardste materiaal is en alleen hiermee kan worden bewerkt.’

Opleiding tot diamantbewerker

Wie altijd al interesse heeft gehad in het bewerken van diamanten, kan bij House of GASSAN terecht voor een opleiding tot diamantbewerker. 'In het verleden hebben we een vakschool gehad in samenwerking met de gemeente. Onlangs zijn we opnieuw begonnen, in samenwerking met de wethouder van Economische Zaken, die zich richt op het opleiden van vakmensen. Geduld is essentieel voor deze opleiding; we zien vaak mensen afhaken omdat ze onvoldoende geduld hebben of twijfelen aan hun vaardigheden’. Durf jij het aan? Meer over de opleiding lees je hier.

Caroline Shaw in Het Concertgebouw: Een Muzikale Verkenning

Food

5 X Top dishes the Seafood Bar

Boutiques

De Wereld van Zonnebrillen in Museum Quarter

Boutiques

Hoe kledingwinkel FOUR een begrip werd in het Museumkwartier en ver daarbuiten

July 3, 2024

Rijk aan Kunst, Cultuur, Design, Mode en Culinaire Verfijning.